Het hotel is saai en een privé accommodatie is veel cooler. Velen gingen u reeds voor, boeken via Airbnb wordt ook in Griekenland steeds populairder en vaak is het voor u veel goedkoper.
Vaak zijn het jongeren onder de dertig die het gemak van het internet gebruiken om een accommodatie te kiezen op het vasteland of op een van de eilanden. Natuurlijk is vaak de prijs aantrekkelijk, maar vooral de plaats is bepalend en de vrijheid die men geniet.
In deze vorm kunt u immers echt deel worden van het Griekse leven, soms wordt de keuken, badkamer en zwembad gedeeld met de eigenaar en eventuele andere gasten. Van het geld dat u bespaart huurt u de auto en verkent bijvoorbeeld het eiland. U voelt zich minder toerist, maar meer deelnemer van de Griekse samenleving.
De trend om in een huis of appartement te verblijven is niet meer te stoppen. U bent als huurder flexibel, kunt ook eenvoudig op twee totaal verschillende plekken op bijvoorbeeld het eiland Kreta accommodatie huren, zodat u eenvoudig in korte tijd nog meer van uw favoriete bestemming kunt zien.
In een artikel las ik reeds begin van het jaar het volgende: een reis waarin verschillende bestemmingen worden aangedaan en evenzoveel restaurants en winkeltjes, is een reis naar de Griekse agora. Kleine bedrijven staan nu eenmaal dichter bij de lokale samenleving.
Ook socioloog Jeremy Boissevain vindt: ‘Wie de Grieken wil helpen, boekt zijn vakantie via Airbnb.’ De voordelen van dit kleinschalige toerisme zijn evident. ‘Mensen komen terecht in kleine dorpjes en gaan naar de lokale kroeg of bakker.
Op Kreta is de lokale economie bijna volledig weggeslagen door alle resorts. Toeristen zitten in hun afgesloten strandwereld en weten niet eens dat ze in Griekenland zijn. De autoriteiten moeten zich daar niet bij neerleggen. De overheid kan touroperators verplichten hun klanten op excursie te sturen of ze educatieve programma’s over de Griekse cultuur aan te bieden. Als een toerist naar een museum gaat, leert hij iets over het land en koopt hij lokale producten. Zo komt hij in aanraking met de bevolking en verdwijnt niet al het geld in de zakken van de touroperator.